• Privé personal training
  • Samenwerking met een fysiotherapeut
  • Wouter is je vaste trainer
  • Gecertificeerd
  • Privé personal training
  • Samenwerking met een fysiotherapeut
  • Wouter is je vaste trainer
  • Gecertificeerd

Voorkom het jojo-effect

Het fenomeen jojo-diëten, of het jojo-effect, houdt in dat mensen na een dieetfase heel snel en gemakkelijk weer aankomen in gewicht. Deze term is welbekend bij iedereen die wel eens ‘aan de lijn’ is geweest. Het gebeurt dan ook vaak genoeg dat mensen na hun dieet het jojo-effect meemaken. Ze komen dan ontzettend snel weer aan en worden in sommige gevallen nog zwaarden dan voordat ze begonnen met het dieet. En dat terwijl dit gewoon te voorkomen is. Hoe? Dat vertel ik je verder in dit artikel.

jojo-effect-1-1024x681

Hoe ontstaat het jojo-effect?

Het feit dat mensen weer snel in gewicht aankomen na een dieetfase komt vooral doordat het rustmetabolisme (ruststofwisseling) is afgenomen. Dit komt vaak door een gebrek aan training. Een andere factor is het gebrek aan duurzame gewoontes. Wanneer je gaat diëten met het idee dat het tijdelijk is, verval je daarna weer snel in je ‘oude’ eetpatroon, waarmee je in eerste instantie te zwaar mee werd. Het gewichtsverlies is bij mensen die er zo in staan dus niet vol te houden op lange termijn, waardoor het gewicht na het dieet weer omhoog schiet, als een jojo.

Het jojo-effect voorkomen

Wanneer je ‘van het dieet afwijkt’ en teruggaat naar de energie-inname waarmee je in eerste instantie te zwaar werd, zorgt je verlaagde metabolisme ervoor dat je eindigt met meer vetmassa. Het duurt een tijdje voordat spiermassa op het oude niveau is na een dieet, bij het ontbreken van krachttraining. Daarom is ook moeilijk om blijvend vet te verliezen wanneer je niet aan krachttraining doet.

groente-1024x683

Leefstijl verandering

Er moet dus daadwerkelijk een leefstijl verandering plaatsvinden, wil je het jojo-effect voorkomen. De motivatie hiervoor moet aanwezig zijn en je moet ook regelmatig blijven sporten. Het gaat dus niet om enkel een ‘tijdelijk dieet’ volgen om dat buikje kwijt te raken. Op die manier behaal je geen duurzaam resultaat.

Het is belangrijk om gezonde gewoontes te ontwikkelen en een plan te bedenken voor de lange termijn. Als personal trainer help ik je daar graag bij. Ik maak graag kennis met je tijdens een gratis Meet & Weegsessie en help je stapje voor stapje op weg naar en gezondere leefstijl.

    Heb je vragen?