• Privé personal training
  • Samenwerking met een fysiotherapeut
  • Wouter is je vaste trainer
  • Gecertificeerd
  • Privé personal training
  • Samenwerking met een fysiotherapeut
  • Wouter is je vaste trainer
  • Gecertificeerd

Kokosolie: gezond vet?

Het gebruiken van kokosolie (of kokosvet) is een tijdje een grote trend geweest en het werd zelfs gecategoriseerd tot ‘superfood’. Kokosolie werd opeens vaker gebruikt voor het bakken en braden van vlees, bij het bakken van taarten en het werd op de huid en in het haar gesmeerd. Het goedje zou magische werkingen hebben en werd gezien als een erg gezonde vetstof. Maar is het ook echt ‘één van de meest gezonde voedingsmiddelen op de planeet’? In dit artikel lees je of de populariteit van kokosolie terecht is.

kokosolie4-1024x682

Wat is kokosolie?

Laten we er niet omheen draaien: kokosolie bestaat voor 90% uit verzadigd vet en is dus eigenlijk net zo ongezond als bijvoorbeeld roomboter of jus. Daarom raden de meeste gezondheidsinstanties (zoals bijvoorbeeld het Voedingscentrum) de consumptie van kokosolie niet aan, of geven ze aan dat je het in elk geval met mate moet eten. Ook uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat kokosolie beschouwd moet worden als een verzadigd vet en dat je de ADH beter niet kunt overschrijden.

Risico’s kokosolie

Een teveel aan kokosolie (en dus verzadigde vetten) zorgt op den duur voor een verhoogd cholesterol en dus ook voor een groter risico op hart- en vaatziekten. Kokosolie is dus absoluut geen ‘gezond vet’ en het is dan ook niet aan te raden om moeite te gaan doen om er meer van te eten. Mocht je toch gek zijn op kokos is het voor je gezondheid beter om kokosvlees te eten, in plaats van de olie te gebruiken. De vezels en micronutriënten (dit zijn onder meer vitamines en mineralen) maken dit een gezondere optie.

Voordelige effecten kokosolie

Kokosolie lijkt tot slot wel voordelige effecten te hebben op de cardiovasculaire gezondheid, in vergelijking met andere bronnen van verzadigd vet. Echter doet deze het in vergelijking met de meer gevestigde ‘gezonde vetten’, zoals olijf- en visolie, niet zo heel erg goed. Kokosolie bevat ook geen essentiële omega 3- en 6 verzuren, dat bijvoorbeeld olijfolie wel bevat.

Wat vind jij van dit soort ‘superfood trends’?

    Heb je vragen?