• Privé personal training
  • Samenwerking met een fysiotherapeut
  • Wouter is je vaste trainer
  • Gecertificeerd
  • Privé personal training
  • Samenwerking met een fysiotherapeut
  • Wouter is je vaste trainer
  • Gecertificeerd

Het principe van de warming-up

Iets wat ‘moet gebeuren’ voor je de daadwerkelijke training begint: de warming-up. Maar is het echt noodzakelijk en logisch dat mensen zich voor een (fitness)activiteit moeten opwarmen? Presteert men daar ook echt beter van, of voorkomt een warming-up alleen blessures bij krachttraining? In dit artikel ga je lezen wat er hier (wetenschappelijk) over gezegd wordt.

DSC_5132-1024x681

De warming-up

De vraag is eigenlijk: is het logisch dat we ons moeten opwarmen voordat je een lichamelijke inspanning gaat leveren? Evolutionair gezien zou het niet best zijn als je je elke keer blesseert wanneer je een sprint moet trekken om te vluchten, omdat je geen warming-up oefeningen gedaan hebt.

Waarom is een warming-up belangrijk

Uit een onderzoek – waarbij de effecten van verschillende warming-up protocollen zijn vergeleken – is gebleken dat een warming-up de krachttrainingsprestatie niet verbetert. Wat is dan de échte reden voor een warming-up? Nou, het hele principe van het doen van een warming-up is het verhogen van je lichaamstemperatuur en daarom noemt men het simpelweg ook ‘opwarmen’. Je bereidt je lichaam voor op het leveren van fysieke inspanning. Je spieren worden warmer en soepeler, wat helpt bij het verbeteren van de mate van krachtontwikkeling.

afb1

Daarbij is het zo dat de bloedvaten verwijden bij een toename van de spiertemperatuur. Dit zorgt voor een verbetering van het transport van bijvoorbeeld zuurstof. Je lichaam kan dus efficiënter brandstoffen naar de spieren vervoeren. Tot slot zijn beter doorbloede spieren minder vatbaar voor blessures.

De beste warming-up methode?

Dat is een manier waarbij je je lichaamstemperatuur verhoogt, je je mentaal klaar maakt om het beste uit jezelf te halen en daarbij geen vermoeidheid opwekt. Je wilt je warming-up immers niet je trainingssessie laten beperken. Het beste is om je op te warmen door middel van lage intensiteit cardio. Een warming-up hoeft niet langer dan zo’n 10 minuten te duren.
Wetenschappelijk gezien doet een warming-up dus niet zo veel voor je krachttrainingsprestatie. Maar het nou noodzakelijk of nuttig is of niet.. een warming-up blijft altijd een fijne manier om je (mentaal) voor te bereiden op de daadwerkelijke training en helpt je om meer gefocust te raken op je training.

    Heb je vragen?